Statistik och mäta

Ni som följt mig ett tag vet att jag är en liten statistiknörd. Inte så tillvida att jag grottar ner mig i diverse tabeller eller diagram om allt möjligt. Utan jag gillar att mäta mig själv. Det kan vara både i kondition, styrka, vikt eller i prestation på jobbet. Jag sporras av det.

Om du likt som jag gillar att mäta dina egna prestationer så kan jag tipsa om följande:

  • Använd runkeeper eller annan app för att lägga in din träning. Löpning är tacksamt för det mäter man direkt och får snabb återkoppling på sträcka, hastighet, tid osv.
  • Runkeeper kan ibland vara lite ”svajig”. En pulsklocka kan ge bättre resultat och är smidigare att ha med sig. Den kan även mäta puls.
  • Man kan i diverse appar, både runkeeper och tex den för sin pulsklocka mäta sig mot andra likasinnade vänner om man sporras av det.
  • Det finns bra appar för att registrera vikt om man har en pågående viktresa.
  • Skriv ner din styrketräning och vilka vikter du använder. Gör detta även om du inte håller på att ”persa”. Men om du alltid marklyfter på 40 kg, så märker du genom att alltid skriva ”Marklyft 40 kg 3*10” att det efter ett tag borde vara dags att öka till 50 kg 🙂

citat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s